۱۳۹۳ تیر ۲۴, سه‌شنبه

پریسا تبریز٬ بانوی ایرانی مفتخر به دریافت لقب "شاهزاده امنیتی گوگل" شد

شاهزاده امنیتی، عنوانی است که از طرف مدیران گوگل برای پریسا تبریز مسئول امنیت اطلاعات گوگل در نظر گرفته شده است. وی فرزند یک پزشک ایرانی است که به آمریکا مهاجرت کرده و مادر وی نیز یک پرستار لهستانی-آمریکایی است.نشریه معتبر فوربس، سال گذشته پریسا تبریز را در میان یکی از ۳۰ چهره‌موفق زیر ۳۰ سال در عرصه فناوری در کنار مارک زوکربرگ، پایه‌گذار فیس‌بوک، جای داد.
او در سال ۲۰۰۷ به استخدام گوگل درآمد و اکنون تیمی متشکل از بیش از 30 مهندس را هدایت می‌کند که وظیفه آن‌ها تمرکز بر روی مشکلات امنیتی گوگل است. پریسا تبریز به گروه هکرهای “کلاه سفید” تعلق دارد که در مقابل هکرهای “کلاه سیاه” قرار دارند و وظیفه دارند تا تفکراتی مشابه نفوذگران و سارقان اینترنتی داشته باشند. کلاه سفید‌ها به سیستم‌ها نفوذ می‌کنند، اما از این نفوذ نیت بدی ندارند و هدفشان بررسی امنیت سیستم، شناسایی خلاء‌های امنیتی و ارتقای استحکام سیستم است. او توضیح می‌دهد که برای استخدام به دنبال ‌آنهایی باید باشند که توانایی رخنه به بهترین‌سیستم‌ها را داشته باشند، اما در عین حال اینقدر از نظر شخصیتی قوی باشند که بتوانند در مقابل وسوسه پول مقاومت کنند و خریدنی نباشند. 
جالب است بدانید که او تا سن کالج علاقه‌ای به کامپیوتر نداشت. در عوض او به هنر علاقه‌مند بود، ورزش‌های مختلفی انجام می‌داد و با دو برادرش رقابت می‌کرد. او در ریاضی و علوم نابغه بود و سرانجام وارد دانشگاه ایلینویز شد. آنجا بود که به مبحث امنیت علاقه‌مند شد.چند سال پس از آن و در سال ۲۰۱۲، تبریز از سوی مجله آمریکایی «فوربز» در فهرست ۳۰ نفره هکرهای زیر ۳۰ سال قرار گرفت. یک متخصص امنیت باید بتواند کدهای مخرب را در لابه‌لای انبوهی از اطلاعات دیگر ببینید و این هنری است که پریسا دارد.لازم به ذکر است وی هم اکنون نیزدرکنار فعالیت در شرکت گوگل به ورزش صخره نوردی به صورت حرفه ای میپردازد.