۱۳۹۳ اردیبهشت ۱۳, شنبه

مونا جراحی محقق ایرانی موفق به دریافت بالاترین نشان تحقیقاتی از رییس جمهور آمریکا شد

مونا جراحی برنده جایزه دانشمندان و مهندسان جوان در آمریکا برد.  با بررسی صورت گرفته در میان ۱۰۲ دانشمند که برای دریافت جایزه ریاست جمهوری برای دانشمندان و مهندسان جوان نامزد شده بودند، این جایزه نصیب محقق ایرانی شد.  در میان آنها نام مونا جراحی محقق ایرانی به چشم می خورد. خانم جراحی اکنون در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در لس آنجس در زمینه امواج موسوم به تراهرتز تحقیق می‌کند.
وی گفت: من برای پروژه هایی که در زمینه فرستنده گیرنده‌های تراهرتز به روی آنها تحقیق می کردم کاندید این جایزه شدم. پارسال نامزد شده بود و امسال شنیدم که کاخ سفید من را در لیست برنده ها قرار داده است.
وی در خصوص پروژه اش گفت: طول موج امواج تراهرتز بین یک میلیمتر تا ده میکرومتر است، در طیف الکترومغناطیسی بین طیف مادون قرمز و امواج رادیویی قرار دارد. خواص منحصر به فرد امواج تراهرتز که باعث توجه زیادی به آنها شده، یکی این است که فرکانس ارتعاشی بیشتر مولکول ها در حوزه تراهرتز قرار دارد و مثل اثر انگشت که برای هر آدمی منحصر به فرد است، فرکانس ارتعاشی هر مولکول و ماده شیمیایی هم منحصر به فرد است.
وی افزود: کشف این امواج تازگی ندارد بلکه افزایش سرعت در ساخت دستگاه هایی است که سیستم تصویربرداری و حسگر در حوزه تراهرتز انجام می‌دهند مهم بوده که به کمک این کشف می توان ساختار چنین دستگاه هایی را سرعت بخشید.