۱۳۹۳ اردیبهشت ۱۰, چهارشنبه

پردیس ثابتی زیست شناس

پردیس ثابتی زیست شناس. به عنوان یکی از 100 چهره نابغه جهان از سوی گروه بین المللی Creators Synecticsمعرفی شد.
در سال 1354(1975 م)در تهران به دنیا آمد.از دو سالگی به همراه خانواده‌اش به آمریكا مهاجرت کرد و در آنجا ساکن شد. دوره لیسانس را در «مؤسسه تكنولوژی ماساچوست»، ام.آی.تی، سپری كرد و پس از آن تحصیلات عالیه را در دانشگاه آكسفورد ادامه داد. تحصیلاتش را در دانشگاه هاروارد آمریکا نیز با نتیجه‌ای شگفت‌انگیز به پایان رساند.

او سومین زن در طول تاریخ این دانشگاه بود که با معدل ۱۰۰ و مدارج کامل فارغ ‌التحصیل گشت. وی بعنوان یکی از سرشناس ترین محققان آمریکا در زمینه بررسی ژنوم مالاریا، از بنیاد بیل و ملیندا گیتس بالغ بر ۲ میلیون دلار بودجه تحقیقاتی دریافت کرده ‌است.

پس از آن بود که دانشگاه هاروارد از او دعوت به همكاری کرد . پردیس ثابتی، با عنوان استادیار هاروارد، یكی از استادان جوان ایرانی‌تبار در این دانشگاه به شمار می‌رود و سرپرستی یک پژوهش مهم پزشکی، درباره تکامل انسانی، را در مركز سامانه‌های زیست‌های تكاملی بر عهده دارد.

دكتر در گفت‌وگویی با رادیو فردا در مورد پژوهش‌های علمی خود در دانشگاه هاروارد می‌گوید: «در دانشگاه هم به جوانان آموزش می‌دهم و هم در آزمایشگاه، پروژه‌ای دارم كه روی آن كار می‌كنم. حوزه كار من ژنوم و "بیماری‌های توانمند" است».

خانم ثابتی می‌افزاید: «البته من بیشتر روی مالاریا كار می‌كنم. می‌دانید كه مالاریا سالانه صد میلیون نفر یا بیشتر قربانی می‌گیرد که از آن میان، یک یا دو میلیون کودک در آفریقا از این بیماری تلف می‌شوند».

این محقق ایرانی مولف بیش از 20 عنوان مقاله تخصصی در این عرصه است. در عین حال از کارشناسان و متخصصان تاثیرگذار در عرصه تکامل انسانی و بیماریهای واگیردار محسوب می شود.

این محقق برجسته ایرانی تغییراتی را در دو ژن جمعیت آسیایی‌ها شناسایی کرده‌ است که در شکل گیری غدد ریز مویی و غدد تولید کننده عرق بدن نقش دارد. تحقیقات جهانی وی در خصوص تکامل انسانی در طیف وسیعی از نشریات معتبر علمی و تحقیقاتی جهان نظیر نیچر و ساینس منتشر شده‌ است.

وی عضو هیئت ناظرین متخصص در گردهمایی سال ۲۰۰۸ مجمع جهانی اقتصاد بود. همچنین در نهمین کنگره بین المللی ژنتیک و اصلاح دام که در شهر لیپزینگ آلمان در آگوست ۲۰۱۰ برگزار گردید به عنوان سخنران مدعو و افتخاری حضور داشت.

خانم ثابتی در کارهای هنری نیز فعالیت دارد و در حاشیه‌ کارهای علمی اش به خوانندگی نیز می‌پردازد و خوانندگی یک گروه راک، به نام. Thousand days (هزار روز) را بر عهده دارد.