۱۳۹۳ اردیبهشت ۱۰, چهارشنبه

سبا ولدخان زیست شناس

سبا ولدخان زیست شناس.توسط مؤسسه بهداشت وابسته به شرکت آمريکايی جنرال الکتريک و انجمن آمريکايی پيشرفت علم (AAAS)، به عنوان برنده جايزه "دانشمند جوان" برگزيده شد.
او که متولد ایران است پس از فارغ التحصيلی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، به آمريکا رفت و در دانشگاه کلمبيا به ادامه تحصیل پرداخت و طی آن دوران، چند بار برای کارهای آموزشی و پژوهشی و از جمله رساله دکترایش موفق به کسب جوایزی گشت.

وی از سال 2004 به عنوان استاديار در دانشگاه "کيس وسترن ريزرو" در شهر کليولند در ايالت اوهايو آمريکا تدريس می کند. همچنین از مدافعان حقوق زنان در ایران است.

مؤسسه بهداشت وابسته به شرکت آمريکايی جنرال الکتريک ( GE Healthcare) و انجمن آمريکايی پيشرفت علم (AAAS)، سبا ولدخان، زن ايرانی مقيم آمريکا را به عنوان برنده جايزه "دانشمند جوان" برگزيده اند. اين دو مؤسسه ، اين جايزه را که ارزش مالی آن 25 هزار دلار است به آن دسته از فارغ التحصيلان دوره دکتری که پژوهش چشمگيری در زمينه زيست شناسی مولکولی انجام دهند اهدا می کند.

خانم ولدخان به دليل يافتن راهی برای ساده کردن دستگاه اطلاعات ژنتيکی درون سلول به نام اسپلايتوزوم که مطالعه اطلاعات ژنتيکی انسان را آسانتر می سازد، برنده اين جايزه شده است.